keskiviikko 12. joulukuuta 2012

Ja toiveet toteutuu





Täsmälleen kaksi vuotta sitten joulukuussa olen kirjoittanut ensimmäisessä blogissani näin:

"Minä olen usein tyytyväinen elämään, en kaipaa mitään kummempaa kun saan vain
tehdä töitä, hikoilla, nukkua, olla yksin ja tavata joskus tärkeitä ihmisiä.

Mutta nyt  h a l u a i s i n  monta asiaa.
 
Haluaisin talon, jossa on narisevat portaat. Haluaisin pihan, jossa voisin tehdä lumitöitä.
Haluaisin piharakennuksen, jossa olisi tilaa omalle prässille.  
Haluaisin myös Lapikkaat, nahkakintaat ja potkunyrkkeilykypärän."

Vuosi sitten joululomalla luin Annan ja Hilman tarinan  kokonaan. 
Viimeisen osan päähenkilö Salla lähtee viimeistelemään väitöskirjaansa etäisen sukulaistädin luo ja 
heidän välilleen muodostuu lämmin ystävyys. 
Muistan toivoneeni silloin, että minullakin olisi joku mummu jonka luo muuttaa asumaan. 
Kun Salla hoiti Fanny-tädin ruusupensaita, niin minä tekisin lumityöt.

Nyt asun talossa, jossa on narisevat portaat ja palasin juuri pihalta lumitöistä.  
Kesken lumenluonnin alakerran ikkuna avautui, ja Irma-mummu huikkasi, että tulehan sitten teelle. 
Minä menin, juotiin teetä ja Irma kertoi taas millaista oli olla töissä lastensairaalassa kun talvisota syttyi.

Piharakennuskin meillä on. Mutta prässi sijaitsee unelmien työpaikassani 
yliopiston harjoittelukoululla, jossa olen ohjaavana opettajana.
Lapikkaita, nahkakintaita ja potkunyrkkeilykypärää minulla sen sijaan ei vieläkään ole. 
Olen onnen tyttö, elän monta unelmaani todeksi joka päivä.

Toivon tänään taas jotain tosi suurta. Vuoden tai kahden päästä se voi olla totta.
Toivo sinäkin.

7 kommenttia:

  1. Ihana kirjoitus! :)

    Olin ennen unelmoitsija. Rakensin pilvilinnoja, romutin niitä. Hylkäsin pilvilinnat, haaveet ja unelmat, ja aloin suunnitella elämääni. Ohjat revittiin pois käsistä ja minut heitettiin tänne, ilman unelmia, haaveita tai suunnitelmia tulevasta.

    Tutustuin ihanaan ihmiseen täällä, joka kysyy päivittäin, mistä haaveilen. "En haaveile", vastaan. "Ei minulla ole unelmia, on vain tämä päivä elettävänä ja nautittavana." Se ihana ihminen opetti minut toivomaan unelmoinnin sijaan.

    Toivon tänään jotain pientä suurta, pienistäkin on hyvä aloittaa :)

    VastaaPoista
  2. Toivon, suurta ja ihmeellistä. Toivon sydämeni pohjasta! Ja samalla olen kyllä kovin kiitollinen jo tästä kaikesta (mieleni tekee sanoa 'tässä vaiheessa'). Toivo, se on ihmisessä sisällä, valmiiksi. Uskallus ei aina ole.

    Mut et kiitos taas oivalluksista!

    VastaaPoista
  3. Karo, on totta että pienistä on hyvä aloittaa eikä pienet toiveet ole suuria huonompia. Olisi kiva kuulla ihanasta ihmisestä lisää. Sinä olet jo tainnut palata Suomeen. Tervetuloa!

    Heidi, kiitos sinulle tuosta oivalluksesta "Toivo, se on ihmisessä sisällä valmiina. Uskallus ei aina ole." Miten totta se onkaan! Minäkin uskallan taas toivoa, vaikka välissä jo meinasin lopettaa.

    VastaaPoista
  4. Me ollaan kyllä molemmat saatu, mitä halutaan ja mitä tarvitaan. Se on merkki siitä, että jotain on tehty oikein.

    VastaaPoista
  5. Maijja, miten hyvin sanottu! Sinä ja leivinuunisi olette pyörineet mielessä koko viikonlopun. Kunpa ehtisimme lomalla istua ja puhua!

    VastaaPoista
  6. Äänitä Irman juttuja. Minäkin haluaisin tietää, millaista on ollut sodan aikana lastensairaalassa - tai missä tahansa. Vierailin tänään keskosten teholla ja yhtäkkiä tuli tunne, että olisiko minun paikkani sittenkin täällä. Saisi varjella pientä elämää.

    VastaaPoista
  7. Voisin äänittääkin! Pitäisi katsoa ensin nauhurin asetukset kohalleen, se on vähän pitänyt kummallista ääntä viime aikoina.

    Voisin niin hyvin kuvitella sinut suojelemaan pientä elämää. Ilman muuta sinun paikkasi voisi olla siellä!

    VastaaPoista